Annons

Epic!
Cafés Tobias Ivarsson skriver om äventyr och awesomeness.

Annons
 

Barmarksträning för surf

freddie meadows

Vi har ju sett dem. Alla vältränade torsos på beachen. Kelly Slater har en. Laird Hamilton har en. Till och med Freddie Meadows här ovan har en. Men hur gör man då för att fixa en stark överkropp inför nästa surfsession eller resa. Pontus Ståhlkloo skrev ett bra inlägg om träning inför surfresor på vintern. Här följer några tips på övningar du kan köra.

* * *

Träning för att bli starkare när du paddlar

Annons

Styrka i axlar och rygg samt rörlighet i axlarna är bland det viktigaste när du ska surfa. Därför är det viktigt att du tränar upp dessa inför din nästa surfresa. Tänk på vilka rörelser och kroppsdelar du använder under en surfsession och lägg upp träningen efter det.

Chins – För att stärka upp ryggen och få kraft i första halvan av ett paddeltag.
Armhävningar – För att trycka ner brädan vid duckdives och för att trycka upp dig till stående vid takeoff.
Swiss ball jack knife – Coreövning för att bli snabb upp på brädan.
Armhävning till stående – För att simulera takeoff.
Längdskidåkning – Stakning i längdskidåkning liknar andra halvan av ett paddeltag. Ger även bra träning och uthållighet i axlar, mage och nedre delan av ryggen.

Träning för bättre återhämtning mellan surfsessions

För återhämtning krävs tid. Förutom god sömn och bra näringsintag finns det bara ett sätt att kapa återhämtningstiden. Bra kondition. Så det är bara att ge sig ut på ett långt träningspass. Variera gärna med intervallträning.

Längdskidåkning – har får du lite av varje. Bättre kondition och riktigt bra träning för paddlingen.
Löpning – inga speciella pass utan bara vanlig hederlig löpning.
Simning – då menar vi frisim/crawl. Mycket bra träning för armar och återhämtning.

 

/Tobias

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar