Annons

Epic!
Cafés Tobias Ivarsson skriver om äventyr och awesomeness.

 

Är du tillräckligt bra tränad för vintern?

Jag kan väl inte påstå att jag tränat ordentligt denna höst. Ligger långt efter med squatsen och marklyften ska vi inte ens tala om. Förra säsongen hade jag bra kondition och benstyrkan var bättre än på länge. Då hade jag å andra sidan 40 skiddagar att se fram emot. Denna vinter har jag bara en vecka i Trysil inbokad. Det kan nog vara en av bovarna till att jag fuskat med höstens träning.

boxhopp

I en studie av forskare i Österrike kan man med ett enkelt hopptest se om du är tillräckligt stark i benen för utförsåkning. Man studerade elitskidåkare som fick göra jämfotahopp med vikter under 2 minuter och 30 sekunder.

– Testet simulerar påfrestningarna på benen när du carvar dig ner för en pist, berättar doktoranden Carson Patterson.

Carson föreslår att du kan testa dig själv inför nästa skidsemester. Leta efter en låda att hoppa upp på eller stapla vikter på gymmet. Höjden måste vara 45 centimeter. Hoppa upp på lådan så många gånger du kan under 60 sekunder. Klarar du fler än 50 så är du redo för utförsåkningen.

 

Några andra övningar som hjälper dig inför vintern.

Enbens knäböj
Enbens knäböj hjälpa dig att undvika obalans mellan de två sidorna av kroppen genom att ökad styrka och förbättrad balans.
Kör 3 x 10 repetitioner per ben.

 

Skatehopp
Hoppen efterliknar skidåknings rörelse för att stärka inre lår och förebygga skador i pisterna. Börja med fötterna under dina höfter. Som du hoppar från ena foten till den andra, svep benet snett bakom dig och svinga armarna i samma riktning över din kropp.Gör 4 x 20 hopp.

 

Marklyft
Här har vi en övning som är bra för att utveckla muskulaturen över nästan hela din kropp. Häng inte på för mycket vikter i början och se till att få in tekniken rätt.Börja med lätt vikt i 5 repetitioner. Sedan hänger du på lite mer och kör 2 x 5. Avsluta med 3 repetitioner på tungt.

 

Knä-till-armbåge
Det ultimata testet av grundläggande styrka i bålen som är en förutsättning för bra skidåkningsteknik. Häng i en pull-up bar och lyft knäna så högt du kan med syfte att nå dina armbågar. Varje repetition motsvarar omkring 10 regelbundna sit-ups.
Kör så många du kan gånger 3. Försök att göra fler vid varje träningstillfälle.

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar